התמודדות עם משברי חיים

 

במהלך החיים שלנו אנו עשויים להתמודד עם משברים שונים שמקשים עלינו. לעיתים אנו מתמודדים עם משבר אישי מפתיע, כואב במיוחד ובלתי צפוי כמו אובדן של אדם קרוב, מחלה קשה, גירושים או פיטורים מהעבודה. במקרים אחרים מדובר במשברים צפויים יותר, כמו מעבר דירה, עבודה חדשה, הפיכה להורים, עזיבת הילדים את הבית ועוד.

התמודדות עם משבר היא כואבת, קשה ולעיתים אף מזעזעת את חיינו. פעמים רבות מתלווה אליה תחושת בדידות, אשמה, חרטה או כעס. משבר קשה יכול להוביל להתדרדרות בחיים, לתחושת עצבות ולחוסר רצון לעשות דברים או להינות מחוויות שפעם היו משמעותיות. עם זאת, אנשים רבים מצליחים להתמודד עם המשבר, להסתגל אליו ואף לצמוח ממנו.

מחקרים רבים ניסו להבין מדוע אנשים מסויימים התקשו להסתגל ולהתגבר על משברי חיים ואילו אחרים הצליחו אף לצמוח ולגדול ממנו. מחקרים אלו בדקו שאלות כמו:

  • מדוע אחר גירושים ישנם אנשים שמצליחים למצוא זוגיות או להינות מהלבד, אל מול אחרים שנובלים וחשים בדידות קשה?

  • כיצד אנשים שאיבדו אדם קרוב מצליחים למצוא קהילה תומכת ומשמעות בחיים אל מול אנשים שנכנסו לדיכאון ולחוסר אונים קשה?

  • מדוע ישנם אנשים שפיטורים מהעבודה סייעו להם להתקדם עוד יותר בקריירה או להקים עסק מצליח, אל מול אחרים שנשבו בתחושת ייאוש, אכזבה עצמית, בושה והסתגרות?

 

אם כן, מה הופך אותנו לאנשים חזקים, היכולים להתמודד עם אירועים קשים?

נמצא שחוסן נפשי, תמיכה של משפחה וחברים, פיתוח תחושת תקווה ומשמעות בחיים הם חלק מרכזי מיכולותיו של אדם להתמודד, להסתגל ואף לצמוח ממשברים. מה זה חוסן נפשי? זוהיא היכולת להתמודד ולהסתגל למצבי משבר והוא כולל תכונות כמו: תחושת שליטה בחיים, תחושת מטרה ומשמעות, גמישות ויכולת הסתגלות לשינויים ותחושת תקווה וערך עצמי.

האם אפשר לרכוש חוסר נפשי ויכולת התמודדות עם משברי חיים?

חוסן נפשי הוא תכונה שניתן לרכוש אותה וללמוד כיצד להתמודד נכון עם משברים בחיים. מחקרים מצאו שיש חשיבות לכך שנרשה לעצמנו להתאבל על המשבר, לבטא עצב וכעס. דווקא ההדחקה והניסיון להחביא את הכאב עשויה להקשות עלינו בהתמודדות בהמשך הדרך. התמודדות נכונה עם משברים היא כזו המעודדת שיתוף ושותפות עם אנשים נוספים. קהילה תומכת, מערכות יחסים טובות עם חברים, משפחה ושכנים יכולים לסייע במיוחד לצלוח את המשבר. אנשים רבים מדווחים שפעילות בקבוצה חברתית, התנדבות ועזרה לאנשים נוספים שחווה חוויה דומה, סייעו להם רבות לצמוח משברים עימם התמודדו.

היבט נוסף של חוסן הוא פיתוח נקודת מבט רחבה על החיים, תוך הבעת תקווה שניתן למלא את הריק והחסר במשמעות חדשה. לכך מצטרפת גם היכולת לקבוע מטרות חדשות לחיים אותן רוצים להשיג. לעיתים משבר מזמן גם הזדמנויות חדשות. כך, פיטורים מהעבודה וגירושים עשויים לספק הזדמנויות להתחלה חדשה, לתובנות עצמיות ולזיהוי צדדים חדשים בעצמי. היכולת לזהות את ההזדמנויות החדשות הטמונות במשבר היא חשובה, אך לוקח זמן עד שמסוגלים לעשות זאת. שכן, לא ניתן להימנע מתחושה של אבל וכאב כתוצאה מהמשבר. כמו כן, נמצא שאנשים שצמחו ממשבר הם כאלו שהחליטו שהם רוצים לטפל בעצמם הן גופנית והן נפשית וכך הם גם טיפחו על עצמם השקפה חיובית.   

כיצד טיפול במשברי חיים יכול לסייע?

איש מקצוע יכול לסייע לאדם המתמודד עם משבר לפתח חוסן נפשי, להסתגל ואף לצמוח מהמשבר. הטיפול כולל זיהוי המצוקה, הקושי והכוחות של האדם. במהלך הטיפול האדם לומד לזהות את הכוחות הקיימים אצלו, לרכוש משאבים אישיים וסביבתיים ולגייס תמיכה פנימית וחיצונית כדי להתמודד עם המשבר. במהלך הטיפול, האדם לומד לאפשר לעצמו להמצא במקום של עצב, כעס או דכדוך אך גם לצאת מתחושות אלו ולחוש תקווה, משמעות, ויכולת אישית להתמודד עם המצוקה. טיפול נפשי נועד לסייע לאדם לראות את המשבר בצורה חדשה, לגייס את הכוחות הנדרשים כדי להתמודד עימו ולבצע את הפעולות הנכונות עבורו על מנת לצלוח את המשבר ואף להתחזק לקראת משברים נוספים שעלולים ללוות את המשבר הקיים.

 

צור קשר

פלג דור חיים  - פסיכולוג ויועץ ארגוני

 

טל: 052-6177912

 

אימייל: pdorhaim@gmail.com