אימון אישי ליצירת אורח חיים בריא

אורח חיים הוא האופן שבו אנו מנהלים את חיי היום יום שלנו, בדגש לבחירות המודעות והלא מודעות שאנו עושים במהלך החיים. אורח חיים בריא נוגע לשילוב בין בחירה מודעת לתזונה, לפעילות גופנית ולרווחה נפשית. איכות חיים נוגעת ליכולת לשלוט ברמת הלחץ שבו אנו חיים, למצוא דרכים שונות להרגיע את עצמנו בעת הצורך ולעסוק בפעילויות מהנות שמהן אנו מפיקים אושר, שמחה ושביעות רצון. 

מה הוא אימון אישי לאורח חיים בריא?

האימון האישי לאורח חיים בריא, מתבסס על ההנחה שיש לסייע לנועץ לקדם מודעות גבוהה יותר בהקשר לסיבות ולגורמים המחזקים הרגלי חיים שליליים. בד בבד עם פיתוח מודעות, הנועץ לומד לחזק את מרכיב הבחירה בחייו ולעצב את הרגלי חייו בצורה מודעת.

האימון האישי ליצירת אורח חיים בריא, כולל עבודה משותפת בין המאמן לבין הנועץ, הוא כולל התערבות ממוקדת בנושא מוגדר, תוך בחינה אמפירית של אפקטיביות הייעוץ והענקת מקום הן למציאות החיצונית והן למשמעות שהנועץ מייחס לאירועים השונים.

היבט מרכזי בשינוי אורח החיים הקיים, מתבסס על פיתוח גמישות מחשבתית. על מנת לייצר חשיבה גמישה ואדפטיבית המאמן והנועץ מזהים ביחד את המחשבות האוטומטיות של הנועץ ומנסים להרחיב את מגוון האפשרויות לשינוי. הנועץ לומד לזהות את ההגיון הסובייקטיבי בחשיבה שלו והוא בונה ביחד עם המאמן תוכנית הדרגתית לביצוע השינוי. יישום השינוי לאורח חיים בריא הוא תהליך הדרגתי הלוקח זמן והוא דורש התקדמות שיטתית ועקבית הכוללת גם תהליך של משוב מובנה.

למה אנו זקוקים על מנת לקדם את אורח חיינו לבריא יותר?

על מנת לשנות את הרגלי החיים שלנו לבריאים יותר עלינו להכיר באורח החיים הקיים שלנו. עלינו לרכוש ידע לגבי האופן שבו התנהלותינו משפיעה על הרווחה הנפשית שלנו ולהחליט אילו היבטים בהתנהלות שלנו אנו מעוניינים לשנות. לשם כך, עלינו ללמוד להכיר את הקשר שבין ההתנהלות שלנו לבין התחושה הפיזית והנפשית שלנו. בהמשך, יש למצוא דרכים אפקטיביות על מנת להתאים את אורח החיים הרצוי לנו לאורח החיים הקיים, לבחור את הדרך המתאימה עבורנו ולבסוף להצליח להתמיד בבחירה שלנו.

תהליך האימון האישי

לאחר מיפוי אורח החיים הקיים ובחירת המטרות של הנועץ יש לבחון מכשולים עתידיים. הנועץ בוחן את החולשות שלו ואת השפעת הסביבה עליו, תוך בחינת הגורמים שעשויים להקשות עליו בשינוי אורח החיים. ניתן להבחין בין גורמי לחץ חולפים כמו לידת ילד נוסף או מעבר מקום עבודה, לבין גורמי לחץ מתמשכים, כמו סביבת עבודה לוחצת במיוחד או מתיחות מתמשכת בזוגיות. חשוב לבחון גורמי תמיכה אפשריים, כמו משפחה, חברים, בן\בת זוג וכו' שעשויים לתמוך ברגעי משבר. בהמשך הדרך קובעים יעדים ברורים ובניית תוכנית הדרגתית להגשמתם. התוכנית עשויה לכלול תכנון סדר יום, תגמולים אישיים ומשוב להמשך התהליך.