התמודדות עם לחץ נפשי

מתח ולחץ נפשי הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. אנו חווים ומתמודדים עם מתח ולחץ נפשי בזמן העבודה, במהלך חיי המשפחה וחיי הזוגיות. אנו מרגישים שאנו לא מספיקים דבר, מנסים לשלב בין בית לעבודה, מרגישים שיש יותר מידיי מטלות, דרישות והתמודדויות והעייפות והעומס גוברים. לעיתים אנו חשים שתחושת הלחץ רודפת אחרינו לכל מקום ולפעמים היא נעלמת ומופיעה לסירוגין.

לחץ נפשי זו תופעה טבעית המגיעה בעת חוויה של איום, של חשש ושל קושי להתמודד עם מציאות תובענית. מצוקה נפשית הנובעת מלחץ הפכה להיות שכיחה במיוחד בשל אורח החיים המאפיין את המאה העשרים ואחת בשל עומס החיים, הדרישות הגבוהות להגיע לתוצאות והעדר תמיכה חברתית ורגשית מספקת. לכך מתווספים החיים הנזילים המתאפיינים במעבר תכוף של מקום עבודה, מקום מגורים ושינויים במערכות יחסים. תחושה של מצוקה כתוצאה מלחץ עשויה להיבנות בצורה הדרגתית לאחר שגרה מתישה ושוחקת הנובעת מעומס יום יומי, ממערכת יחסים המתאפיינת בביקורתיות, מתחושת בדידות, מהתמודדות מתמדת עם מצב פיננסי קשה ומעבודה תובענית מידיי. עם זאת, תחושת מצוקה יכולה להתעצם ולהופיע לאחר שינוי פתאומי, כמו איבוד מקום עבודה, גירושים, איבוד אדם יקר ועוד.

תסמינים ללחץ נפשי

ללחץ נפשי יש מרכיבים גופניים ונפשיים. בטווח הקצר לחץ עשוי לעורר, להמריץ ולעודד פעולה, אך בד בבד הוא עשוי גם לשתק ולהביא להימנעות. בטווח הארוך, לחץ נמצא כאחד הגורמים המרכזיים לבעיות בריאות בעולם המערבי. הוא שוחק את הנפש ואת הגוף, מביא לתחושת עייפות ותשישות ופוגע במערכת החיסונית. כאשר אנו נמצאים בלחץ, המוח שלנו מחפש אחר סכנה מיידית ולשם כך הוא משתמש בכלל האנרגיות, הכוחות והמשאבים שלנו. התגובה הגופנית שלנו היא להפנות את כלל המשאבים לאותה סכנה מיידית לכאורה. משאבים אלו, באים על חשבון הזרמת משאבים למערכת העיכול, למערכת החיסון, לתחלופת תאים ועוד. לכן, תחושת לחץ לאורך זמן פוגעת ביכולת של הגוף להתחדש, לעכל מזון ולבנות עמידות כנגד מחלות.

השפעות נפשיות והתנהגותיות בעקבות מתח ולחץ נפשי

לחץ נפשי פוגע קשות ביכולת הקשב והריכוז. לחץ נפשי דורש משאבי קשב רבים לאותה תחושת איום ואינו מאפשר למוח להפנות קשב לדברים אחרים. מסיבה זו, אנשים המצויים בלחץ יתקשו להיות קשובים במהלך יום העבודה, במהלך שיח עם הילדים או עם בן/בת הזוג. לתופעה זו יש כמובן השלכות עקיפות העלולות לפגוע בתפקוד ובכך לחזק את תחושת הלחץ עוד יותר. כמו כן, לחץ נפשי מביא לחוסר סובלנות, לתחושת כעס תכופה, לחשדנות, לבעיות בתפקוד המיני ולהתנהגויות עצבניות כגון: כסיסת ציפורניים, חריקת שיניים והרגלים כפיתיים שונים. לחץ נפשי מתמשך עשוי לעודד גם תסמינים נפשיים נוספים כגון: דיכאון, חרדה, חוסר עיניין בדברים, התנהגות ביקורתית ופגיעות.

 

השפעות גופניות ללחץ נפשי

ללחץ נפשי יש השפעות גופניות רבות. מאפיין אחד הוא שינוי בתאבון ובהרגלי האכילה. ישנם אנשים שבעת לחץ אינם חשים רעב ואילו אחרים מרבים לאכול כמויות גדולות במיוחד. מאפיין נוסף הוא קושי להירדם, שינה לא רצופה או סיוטים בלילה. כמו כן, מכיוון שלחץ נפשי מתמשך מחליש את מערכת החיסון, הוא מתקשר לשכיחות גבוהה יותר של מחלות כגון: הצטננות תכופה, שפעת, כאבי ראש, פריחה בעור, בעיות עיכול, נשירת שיער ותופעות דלקתיות שונות. לכך מתווספים מחקרים שונים  שמצאו שלחץ נפשי מתמשך מתקשר למיחושים גופניים ולכאבים שונים בגוף כגון כאבי גב, מיגרנות, וכאבי בטן. 

טיפול בלחץ נפשי

כפי שתופעת הלחץ באה לידי ביטוי בצורה שונה אצל כל אדם ואדם, כך גם הטיפול בה. הטיפול בלחץ נפשי צריך לשלב היבטים רגשיים והתנהגותיים. מומלץ להתחיל בזיהוי מקורות הלחץ, התסמינים של הלחץ ומקורות תמיכה אפשריים. כדאי להבין לעומק את ההשפעות של הלחץ הנפשי במקומות שונים, כדוגמת הבית והעבודה ואת הביטוי של הלחץ על מערכות יחסים עם אנשים שונים. ניתן להבין את הקשר שבין מצבים 'מאתגרים' לבין תגובות רגשיות של פחד, עצב, כעס, הכחשה וכו'.

טיפול פסיכולוגי יכול להיות בעל ערך רב בעת התמודדות עם לחץ נפשי והוא עשוי להתמקד בקידום התמודדות בריאה עם מקורות הלחץ. הטיפול הפסיכולוגי יכול לסייע לאדם להבין לעומק את עצמו בהקשר של הגורמים ללחץ, לזהות את המנגנונים הקיימים להתמודד עם הלחץ וליצר מנגנוני התמודדות בריאים יותר. נוסף על כך, ניתן לסייע לאדם לשנות הרגלי חיים המעודדים לחץ, כדוגמת הרגלים הקשורים לסדר יום, לתזונה, לשינה, לתרגול ספורט וכו'. היבט נוסף נוגע לקידום תמיכה רגשית וחברתית של משפחה וחברים. לבסוף, ניתן לסייע ללמוד טכניקות ודרכים מגוונות להרגעה עצמית המשלבים היבטים גופניים ונפשיים, כגון יוגה, מדיטציה, תרגול ביו פידבק ועוד.

צור קשר

פלג דור חיים  - פסיכולוג ויועץ ארגוני

 

טל: 052-6177912

 

אימייל: pdorhaim@gmail.com