דחייה חברתית אצל בני נוער

דחיה חברתית אצל בני נוער היא סוגיה כאובה ומתסכלת עבור הנער ובני משפחתו. בני נוער מגלים צורך עז באינטראקציה חברתית ומבלים חלק ניכר מזמנם במסגרות חברתיות שונות: עם ילדי הכיתה או ילדי השכונה. קבוצת בני הנוער במסגרת החינוכית עשויה להיתפס כהיבט מרכזי בחייו של הנער. תחושה של מעמד נמוך בתוך כיתת הילדיםבני הנוער המתקשה למצוא חברים עשוי לחוש, דחייה, פגיעות, תחושת בדידות חריפה וניכור. לכך עשויה להתלוות תחושת לחץ, מתח ודימוי עצמי נמוך. הורים שמזהים את תחושת הדחייה שחווים בני הנוער, חשים פעמים רבות קושי לסייע לילד. הם יכולים לייעץ לנער בדילמות חברתיות, לעודד אותו בתקופה קשה ואף להתערב ולשוחח עם המורה ועם הורי ילדים בכיתתו. יחד עם זאת, פעמים רבות הורים מדווחים שהם אינם מצליחים לסייע לנער. חוויה זו של ההורים נובעת ממספר סיבות. הורה אינו יכול להחליף את הנער בהתמודדותו בתוך הקבוצה החברתית ועליו בדרך כלל להסתפק בסיוע מרחוק. כמו כן, הורים רבים זוכרים את תחושת הדחייה שהם הרגישו כאשר הם בעצמם היו בני נוער וחשים חסרי אונים לנוכח מצב זה. כמו כן, הנער עשוי להיות מוצף רגשית לנוכח הקושי והתסכול שבחווית הדחיה, להסתגר ולסרב לשתף פעולה עם נכונותם של הוריו לסייע.

סיבות וגורמים לדחיה חברתית

דחיה חברתית עשויה לנבוע משילוב של גורמים. ישנם גורמים הנוגעים לנער עצמו. בני נוער בעלי לקות למידה, הפרעות קשב וריכוז או בעלי קושי בויסות חושי עשויים לסבול מדימוי עצמי נמוך ולחוש בלתי רצויים על ידי בני גילם. בני נוער עשויים להיות דחויים גם בשל הבנה לא מספקת של קודים חברתיים ובשל חסך במיומנויות חברתיות. כמו כן, נער שחווה טראומה או מצוקה רגשית, עשוי להיות בלתי פנוי לקשרים חברתיים ולמצוא את עצמו במהרה מבודד ודחוי. לכך, מתווספים גורמים סביבתיים הנוגעים לאקלים בית הספר ולגיבוש החברתי בכיתה. קבוצת בני נוער המאופיינת בחרדה עשויה לחפש אחר שעיר לעזאזל אשר כלפיו יהיה ניתן להשליך את החששות והפחדים של כלל הנערים. פניה של קבוצה כנגד נער יחיד, יוצרת אשליה של גיבוש קבוצתי. 

הנערים עשויים להאשים ילד בודד בכלל התסכולים, הקשיים והחששות שלהם ולהאמין (לא בצורה מודעת בהכרח) שתחושת המועקה המחלחלת בהם נובעת מנוכחותו של אותו נער. לדוגמה: יבני נוער החוששים להיות שונים ובלתי רצויים, עשויים לחפש אחר נער 'שונה' במטרה להשליך כלפיו את כלל הפחדים שלהם. כמו כן, בני נוער החשים כישלון מבחינה לימודית, עשויים להאמין שהם יחושו הקלה לאחר שהם יגרמו לנער יחיד לחוש תחושת כישלון בתחומים אחרים.

 

כיצד ניתן לסייע לנער?

מכיוון שהסיבות לדחייה חברתית הם רבות ומגוונות, רצוי לסייע לנער בשילוב של מספר גורמים. ראשית, כאשר הנער נמצא במצוקה חברתית, הוא זקוק למקום בטוח ומוגן. מסגרת משפחתית עוטפת, המקבלת ומכילה את הנער כפי שהוא, עשויה לסייע לבן הנוער להתמודד עם המצוקה. הדרכת הורים עושייה לסייע מאוד למצבו של הנער. זאת הן על מנת להעניק להורים כלים לעזרה עבור הנער והן על מנת להפוך את המסגרת המשפחתית למקום בטוח. בייחוד, חשוב שההורים יסייעו לנער לא לאבד תקווה ולהמשיך ולהאמין ביכולתו לשנות את המצב. היבט נוסף הוא לעזור לנער לרכוש כלים חברתיים ולזהות כלי התמודדות עם חוויית הדחייה. טיפול רגשי עשוי לסייע לנער להתמודד עם המצוקה המלווה את חוויית הדחייה ולסייע לנער להרחיב את המיומנויות החברתיות שלו. הטיפול הרגשי המתאים תלוי באופיו ובמצבו של הנער. כך לדוגמה, בני נוער רבים המוצאים את עצמם מתמודדים עם קשיים חברתיים, הם בעלי יכולות חברתיות תקינות והם זקוקים לטיפול פרטני שיעניק מקום מכיל ומקבל ויסייע להם לשקם את הדימוי העצמי ולהתמודד עם המצוקה הרגשית שנלוות לדחייה. במקרים אחרים הנער יכול להפיק ערך רב מטיפול קבוצתי או מטיפול התנהגותי שבו הוא יוכל להקנות כישורים חברתיים ובין אישיים שיסייעו לו להתמודד עם מצבו החברתי. האקלים הכיתתי כאמור הוא בעל השפעה מרכזית על מצבם החברתי של בני הנוער. לפיכך, חשוב לשלב גם התערבות מערכתית. שיח של איש מקצוע עם המורה, היועצת והמנהלת עשוי לתרום במציאת פתרונות. למורה וליועצת החינוכית השפעה מהותית על המצב החברתי של הכיתה ובמפגש משותף בינם לבין ההורים, עשוי להביא לשיפור ניכר במצב החברתי.

סיכום

כאשר הנער סובל מדחייה חברתית, כדאי לפנות לסיוע מקצועי.  פסיכולוג יכול לאתר את הסיבה לקיים ולזהות פיתרון ייחודי לנער. חשוב לעשות מיפוי של הגורמים השונים לדחייה ולאתר את הגורמים הפרטניים והמערכתיים. לאחר מכן חשוב לזהות ביחד עם הנער וההורים פתרונות ייחודיים למצוקתו של הנער. חשוב שהטיפול במצוקה החברתית של הנער ישלב עבודה עם בן הנוער, הדרכה עבור ההורים ומפגש עם צוות בית הספר.

 

צור קשר

פלג דור חיים  - פסיכולוג ויועץ ארגוני

 

טל: 052-6177912

 

אימייל: pdorhaim@gmail.com