ניהול זמן אפקטיבי

רבים מאיתנו מכירים את החוויה שאנו לא מספיקים דבר, הזמן בורח לנו, רשימת המטלות שיש לבצע מתארכת ומתארכת ולבסוף מציפה אותנו. הדרישות מהעבודה לא פוסקות, המטלות בבית הופכות להיות בלתי אפשריות ואנו מוצאים את עצמינו עייפים ומותשים.

אנשים שמתקשים להתנהל בתוך הזמן מדווחים על תחושת לחץ קשה, מתח, בילבול ומצוקה. רבים מספרים שקושי בניהול זמן פוגע במערכות היחסים שלהם והם מרגישים במרוץ מתמיד לרצות את הסביבה. לעיתים מתלווה לכך תחושת אשמה על אי עמידה בציפיות או כעס על הסובבים שאינם מבינים אותם.

מה הוא קושי בניהול זמן?

קושי בניהול זמן הוא למעשה קושי בהתארגנות ובניהול עצמי. יש לו גורמים רבים. קשיים בניהול עצמי מתקשרים לסימפטומים שונים. ראשית, על מנת שנהיה מסוגלים להתארגן ולהתנהל בתוך הזמן הקיים, עלינו להבחין בין עיקר לבין תפל, עלינו להחליט מה חשוב לנו יותר ומה חשוב לנו פחות. לשם כך, עלינו להיות מסוגלים להציב גבולות כלפי עצמנו וכלפי הסובבים אותנו. עלינו להיות מסוגלים לעצור ולהחליט אילו הם הדברים שבאמת חשובים לנו, להתמקד בהם גם במחיר של לאכזב אחרים או לבצע ויתורים זמניים על דברים שוליים יותר.

ניהול זמן ומיקוד קשב

התנהלות אפקטיבית בזמן הקיים קשורה גם ליכולת למקד קשב. מיקוד קשב זו היכולת להתמקד בדבר אחד לנוכח הסחות דעת. כך למשל, עלינו להיות מסוגלים לכתוב מסמך במקום רועש, לקרא טקסט בחדר עמוס באנשים או להיות ממוקדים בשיחה עם אדם אחד על אף מחשבות נוספות שרצות לנו בראש. כמו כן, ניהול עצמי קשור גם ליכולת לדחות סיפוקים מיידיים. כך, כדי לבצע מטלה בצורה יעילה עלינו להיות מסוגלים להמנע מכניסה מתמדת לווטס אפ, למייל או לפייס בוק.

התנהלות  בתוך הזמן נוגעת גם ליכולת שלנו לארגן את העולם הסובב אותנו, להפוך אותו לזמין לנו מצד אחד, אך גם להגביל פעולות לא רצויות מצד שני. כך, עלינו להקפיד שקלסרים או קבצים מסויימים יהיו זמינים לנו בעת הצורך ובד בבד לדעת להרחיק מאיתנו פיתויים זוללי זמן כדוגמת רשתות חברתיות, צ'טים או קטעי וידאו.

ויסות רגשות וניהול זמן

היבט מרכזי במיוחד ליכולת התארגנות וניהול עצמי זו היכולת לווסת רגשות. כדי לעבוד בצורה אפקטיבית עלינו להיות במצב רגשי התואם את אופי העבודה שלנו. כך למשל עצבות ומלנכוליות מביאה למוטיבציה נמוכה ומקשה עלינו להביא את עצמנו לכדי פעולה. מצד שני, התרגשות רבה מידי מקשה על אורך קשב והתמודדות עם הסחות דעת. כדי להיות אפקטיביים עלינו להיות מסוגלים לאזן את הרגשות שלנו ולהתאים את החוויה הרגשית לזו הרצויה לנו. ויסות רגשי הוא מיומנות שניתן ללמוד אותה, להתאמן ולפתח אותה.

 

כיצד אם כן ניתן לרכוש מיומנויות של ניהול זמן אפקטיבי?

אימון אישי יכול לסייע לאדם הרוצה לשפר את הניהול העצמי שלו ואת יכולותיו להתארגן בתוך הזמן הנתון. במהלך מפגשי האימון האישי ניתן ללמוד כיצד להתמקד בהיבטים החשובים לנו תוך שימת סדר עדיפויות ברור ורכישת יכולות לשימת גבולות. ניתן לרכוש כלים יישומיים להתמודדות עם מוסחות ועם הימנעות מ"גוזלי זמן". במהלך תהליך האימון האישי, האדם רוכש מודעות לגבי ההשפעה הרגשית על התנהלותו בעולם, הוא רוכש יכולות לווסת את הרגש בהתאם למשימות השונות ולמטרות החשובות לו. לכך מתלווים גם טכניקות ייחודיות לרכישת הרגלים בריאים המשרתים את המטרות האישיות שהוצבו.  

 

 

 

צור קשר

פלג דור חיים  - פסיכולוג ויועץ ארגוני

 

טל: 052-6177912

 

אימייל: pdorhaim@gmail.com